SBBK #sbbkfamily - Instagram
Som jag förstår den här regeln är det en missuppfattning att en försvarsspelare måste stå helt still för att det skall bli offensiv foul när kontakt uppstår anfallsspelaren. I själva verket är det så att det är anfallsspelaren som alltid skall ha foulen när denne rör sig framåt och inkräktar på försvarsspelarens cylinder. Det jag blir konfunderad över är att i matcher man ser, oavsett nivå och var de spelas, så blåser domarna nästan uteslutande foul på försvarsspelaren när kontakt uppstår, även om försvarsspelaren håller sig i sin cylinder och anfallsspelaren rör sig framåt i full fart.
Sasu Salin lyste som vanligt i Teneriffa och levererade 18p. Alla lag är riktigt rädd för hans fruktade 3 poäng skott och anpassar försvaret därefter. Även Shermandini bra som spelade här i Umeå 2008 med sitt Georgien. Min stora favorit Huertas kunde ta det cool igår. Jag ser en viss likhet i spelstilen mellan Marcellino Huertas i Teneriffa och Gustav Hansson i BSKT.
((leva-)) Borås mot SBBK är gratis 27.12.2022 69P1C
Imponerande av klubben att ta sig in i Champions League. Damernas VM spelas på fel tider för att jag skall kunna följa med live. Det får bli lite repriser i stället. Australien lyckades vinna till sist mot Kanada och tar sig till 1/4 finalspel. Det hade varit pinsamt annars för värdnationen. Om dom slipper USA i kvarten då kan det bli final som jag tippade inför VM. Jag tippade även att Belgien skulle överraska men tyvärr så skadade sig Messeeman i dagens match och det verkar vara slutspelat för henne.
Brooklyn Eagles BBK - Laget.se
Då har random besökaren en chans att planera in ett besök till imorgon. Att VK även skriver ett helt uppslag är bara rätt och riktigt i tidningen där där div 1 (div 3) och 2 ( div 4) i fotboll får lika mycket mediautrymme som den högsta ligan i basketboll. BSKT erbjuder 1595 kr för årskort och streaming av av alla matcher i SBL. Det är ett bra erbjudande för dem som vill följa laget även borta och även är nyfiken på en del andra matcher. Det hade varit bra med ett specialerbjudande även till den som är allmänt idrottsintresserad typ 150 kr för hela familjen på premiären så långt platserna räcker till. Låt oss hoppas att det finns många nyfikna på årets lag nu när det är skarpt läge och att dom tar chansen att komma på premiären i morgon fredag kl 19. 00 i Sporthallen….
Och sedan var den saken ur världen, stridsyxorna grävdes ned och det är väl rimligt. Vad jag förstår blev inte Robin Sandberg paria efter sitt uttalande utan seglade vidare, men kanske är det skillnad eftersom han inte är en ”tyckare” utan tillhör den inre kretsen. I den är så gott som alla nästan lite överdrivet artiga vördnadsfulla, även om de i enrum kan säga att ”Den och den är en riktig sopa”: Den goda nyheten till alla mina belackare är att det är färdigtyckt för min del, i alla fall vad gäller SBL Dam. Efter att under många år ha skrivit spaltkilometrar om framför allt damernas liga, tycker jag att jag på något sätt gjort mitt. Jag har inte heller tid att hålla koll på allt på det sätt jag vill. Och faktum är att jag under en tid trappat ned ordentligt, så det känns rimligt att det blir punkt.
Till sist måste jag göra en rättelse. I min förra text på den här hemsidan påstod jag att alla klubblag som deltar i internationellt spel får ett bidrag på 100 000 från förbundet. Ett sådant system har vi haft, men det togs bort för några år sedan. Det stöd förbundet ger till elitverksamhet är att lagen som tar steget upp i SBL Dam och herr får kostnadslättnader under några år. Tapio Joulamo Umeå BSKT vann mot Uppsala trots att man spelade lika risigt i första halvlek precis som man gjorde borta mot Nässjö och BC Luleå. Det verkar inte spela ngn roll om man reser långt (Nässjö), halvlångt (Uppsala) eller kort (Luleå). Samma sak har jag sett även hemma trots att man inte har rest. Laget är lite trög startat, men som bra är så spelar laget bättre och bättre ju längre matchen går. Snacka om att laget är inne i ett positivt flow.
På måndag är det hemmamatch mot Borås som hittills är obesegrade. Gårdagens match mot Uppsala var inte särskilt imponerande så BSKT har säkert en bra chans att ta hem en till seger. Det var ett tag sedan man vann mot Borås. Jag är kritisk mot FIBA för att dom inte styr upp domarna i alla länder. Om inte reglerna börjar följas striktare då är sporten ute på djupt vatten. Det vackra spelet och lirarna försvinner. Det går inte att lira när försvararna får hålla i och knuffa bort. Jag kan vara positiv när det finns något att vara positiv åt. FIBA´s Youtube kanal är ett ljus i höst och vintermörkret.
USA Basketball tog direkt efter den sista WNBA finalen ut laget till VM. Det blev bara tre spelare från WNBA vinnarna Las Vegas nämligen Grey, Plum och Wilson. Finalmotståndarna Conneticut fick med två Jones och Thomas. Jag hade tagit med Diggins- Smith (Phoenix M). Hon borde ha varit med men hon spelade inte de sista matcherna i grundserien pga personliga skäl så det kanske är därför hon inte togs ut. Diggins-Smith är en suverän försvarare och atletisk avslutare. Med två dagar till uppkast i damernas Basket VM tippar jag att det blir USA och hemmanationen Australien som gör upp i finalen i slutet på månaden men det gäller att se upp för Japan och varför inte Belgien.
Tilmeldte hold - Scania Cup 2015 Results
[I DAG!] Borås mot SBBK på tv 27/12/2022 FQV1Y | Calzado MD
flåt Umeå Energi Arena. Träningsmatcherna och cupmatcherna var inga riktiga värdemätare. ”Coachen den stora stjärnan” är rubriken i dagens lokaltidning inför premiären. Jag undrar vem som kom på det? Snacka om att förminska spelartruppen. Kanske är det bara jag som tolkar raderna fel. Vad tycker du? I mina ögon så är Daniel och Gustav Hansson lagets stora stjärnor men de fick ju utrymme på annan plats i papperstidningen. Jag hade hoppats att BSKT skulle ha haft en atlet typ Dickersson även i år som själv kan avgöra några matcher på lite individuella prestationer. Har du glömt hur han helt på egen hand tog över matchen och besegrade Jämtland på hemmaplan i fjol. Han passade inte in och fick inte vara kvar.
Det täta spelschemat fick dock kritik, vilket är förståeligt. Lagen som gick hela vägen spelade åtta matcher på tio dagar. Att det var trötta spelare som hasade sig runt på slutet var helt uppenbart. Även frågan om tidpunkten för mästerskapet blev föremål för diskussioner. VM spelades ju precis i skarven mellan uppstarten i Europa och avslutningen av WNBA, och dessutom i Australien, som kräver de längsta och mest tidsödande resorna för de deltagande länderna. Frågan om när på året nästa VM skall spelas är ännu inte avgjord, och inte heller var. Däremot har FIBA dyrt och heligt lovat att det pressade matchschemat aldrig mer skall upprepas. Nästa gång skall antalet länder utökas till 16, vilket ger mer utrymme för luft i kalendern.
Många har stora förhoppningar på årets lag och pratar om att det är klart bättre. Vi får se. Just nu saknar jag Dickerson och Oluyitan och Butler och Well är långt från toppform. När BSKT i söndags spelade mot Köping hade Curry lekstuga med BSKT´s man man försvar. Eftersom försvarsspelet var så aggressivt så hann man inte hjälpa den som spelade försvar mot Curry. Med lite styrning åt ett håll hade man kanske kunna neutralisera honom lite. Kanske försökte man utan att det syntes. Jag som är en pensionerad coach satt och väntade på zonförsvar för att stoppa blödningen men den kom aldrig. Jag misstänker att det berodde på att BSKT helt enkelt inte hade hunnit träna på hur deras zonförsvar skall fungera. Det måste vara förklaringen.
Jag ser även att BSKT spelarna följer lagets spelsystem så slaviskt så att motståndarna på icke bollsida kan fuska i försvaret eftersom dom redan vet vad som kommer att hända härnäst. Scoutingen av motståndares anfall är idag så sofistikerad och så exakt att man kan förstöra mycket av lagspelet om motståndarna spelar ”äckligt disiplinerat” i anfall. Visst vore det bättre om spelarna vågade bryta mönstret när dom ser att läge finns? Jag tror att det är de lag som har spelare som kan improvisera och coacher som tillåter det som blir mest framgångsrika i år. Läser att de amerikanska WNBA stjärnorna har bestämt sig för att inte åka till Ryssland och spela basket förrän Griner blir frisläppt. Det låter ju bra men sanningen är den att de har redan tjänat så många miljoner dollar både i Ryssland och de senaste åren även i WNBA så de behöver inte åka.
Det är nya tider vi lever i idag på alla fronter. De unga coacherna vågar inte slänga upp en 2 – 3 zon eller gud förbjude en 1 – 3 – 1 i några minuter bara för att bryta mönstret. Det krävs flera timmars drillning så att alla spelare är inprogrammerade hur dom skall röra sig så att dom kan göra det i sömnen innan man kanske vågar. Jag tycker att det är en svaghet i dagens coachning men ingen lär hålla med mig.
[fri-] Borås mot SBBK är gratis - Yawspeed Autosport
Södertälje BBK
Jag tror inte på Frankrike även om dom har många bra spelare. Staben har svårt att få ut max av den talang som finns. Serbien brukar vara bra men i år tror jag inte på dem. Kanada har en bra trupp men nej. Mali är en joker med oerhörd talang. Med tre dagar till uppkast i SBL herr drar jag till med en gissning men den börjar med ett säkert kort och det är Jämtland. Vad jag har sett hittills så ligger dom långt framme i sina förberedelser inför Euro Cup kvalet och den svenska SBL är prio # 2.
HOOPS – Sida 2 - Mr Basket
BC Luleå