Torbjörn Björnström – Sida 3 - Mr Basket
Jag skall försöka att kartlägga dem i sommar och presentera för er Umeå kids var dom finns. Det är ett osunt system. I stället för att satsa på ungdoman så misstror man dem. Jag tror inte tjänstemän och politiker förstår hur bra och viktigt det var med öppna hallar och arenor och tillgång till spontanidrott på andra ställen än på gatan. En lokal idrottsföreningkan mot en ringa ersättning övervaka den öppna anläggningen åt skolan. Så var det på 70 och 80 talet. Cometerna Basket övervakade Tegshallen. Det förekom ingen eller minimal skadegörelse. Jag har en känsla av att XYZ generationen som så småningom tar över alla besluten ser problemet med detta och att en ändring kommer. I och med att kommunerna tog över lokalerna från skolorna redan från klockan 16.
Och det har redan märkts. Jonquel Jones kommer t e x att spela i turkiska Mersin till hösten, Alba Torrens återvänder till Spanien och Valencia, och Emma Meesseman uppges hamna i Fenerbahce. I bästa fall kommer den svenska ligan inte att påverkas särskilt mycket av de förändringar som sker i WNBA och de starkare europeiska ligorna. Merparten av de amerikanskor som spelar i Sverige kommer ofta direkt från college, spelar för låga löner, för de vill gärna uppleva ett annat land och prova sina vingar. SBL Dam är som en ”testliga”. Räcker de inte till, vilket ofta är fallet, så tar proffslivet slut.
[LEVA] Borås SBBK titta på matchen ZQDX5 | Calzado MD
Efter tuffa starten – SBBK laddar om inför match mot Luleå
[[[livestream tv@@@]]+++] Luleå mot SBBK på tv directe 31
Basket, Sverige: Södertalje Kings livescore, resultat, matcher
SBBK-produkt får hyllning i Luleå - LT
Om de allra bästa inte är tillgängliga, kommer de europeiska klubbarna att rekrytera nästa nivå? Betyder det att de svagare ligorna, som den svenska, får nöja sig med lägre kvalitet på sina amerikanskor? Kanske kommer det här i gengäld att öppna upp för att fler amerikanskor än i dagsläget vågar sig ut på proffsäventyr i Europa? Många frågetecken är det, och vilka effekterna blir är som sagt svårt att sia om både när det gäller möjligheterna att rekrytera dugliga amerikanskor, liksom hur prisbilden blir. Vi får inte facit förrän vi vet hur spelarna och klubbarna/ligorna i Europa kommer att reagera. Om försörjningsmöjligheternas på hemmaplan inte är tillräckligt stora kan det t o m tänkas att vissa spelare avstår spel i WNBA.
Som vanligt så var det många som sade att detta var Sveriges bästa landskamp någonsin. Jag vet inte hur de tänker när de säger så men någonstans i idrottens DNA finns något som heter att det är viktigt att vinna. Och speciellt då på elitnivå. I mina ögon är det då ett märkligt resonemang att prata om det bästa någonsin när vi faktiskt förlorar. Jag tycker även att det finns andra stora segrar historiskt som faktiskt var det bästa och jag hävdar alltid att det är svårt att jämföra mellan olika epoker. Det hindrar mig inte att ge allt beröm som finns till det svenska landslaget för deras insatser i det här VM kvalet.
Den franska damligan avgjordes igår kväll när Bourges vann sin tredje raka match mot Lyon. Stjärnspelarna Allemande och Johannas levererade inte och då kunde inte Lyon stå emot. Båda är start spelare i Belgien resp Frankrike. Min franska är svag men så mycket förstod jag att att deras insats fick betyget katastrof. Elin Eldebrink gjorde bara 3 poäng men hennes sju assist var snyggt och en skön säsongsavslutning för henne med Euro Cup och Liga Guld. Det blir nu minst sagt intressant att se hur det blir med prestationen i SBL dam. Hon kommer inte att ha spelare som Kristen Mann, Yacoboo och Rupert att samspela med.
Umeå BSKT´s nya spanska ast. coach Gabbo drillar dagligen dom egna produkterna plus Lindqvist som finns kvar i Umeå. Det har varit både förmiddags och kvällspass. Lindqvist som var starter i många matcher i fjol lär bli kvar i BSKT, däremot tror jag inte att Eddie Czerapowics blir det med tanke på de nya påskrifterna och de som har besökt Umeå. Balibrea har senaste veckan åkt till Stockholm för att återigen jobba som PT för Ludde Håkansson innan landslagssamlingen. Förmodligen ganska hyfsat extraknäck under semestern.
SBL dam - I direktsändning på SVT Sport tog Lovisa Hjern...